Bring Your Own Device

Billede af to elever der sidder foran deres computerHvad er Bring Your Own Device

Vejle kommune arbejder med Bring Your Own Device, der forkortes BYOD. BYOD betyder, at Vejle Kommune opfordrer alle elever fra 4.- 9. klasse til at medbringe egen computer til undervisningen.

Låne computer

Hvis det af forskellige årsager ikke kan lade sig gøre, at eleven kan medbringe egen computer, kontaktes skolen, der kan arrangere en låne computer.

Lånecomputer og oplader skal som udgangspunkt blive på skolen.

Er det sikkert?

Det er sikkert at have sin egen computer med på skolen, da eleverne kan få låst deres computer inde i et skab, når de ikke er i klassen, har pause eller ikke ønsker at tage computeren med hjem. Computeren kan lades op i skabet.

Tilbud fra skolen

Skolen tilbyder teknisk hjælp til alle elever, der medbringer egen computer. Skolens IT-tekniker kan hjælpe med både PC, Mac og ChromeBook:

• Installere og opsætte skolens programmer
  • Hjælpe med at opdatere computeren og dens programmer til de nyeste versioner
  • Forsøge at fjerne fejlmeddelelser
  • Fjerne virus og andre uønskede programmer
  • Gennemgå computeren for "fyld", hvis den er blevet langsom
  • Hjælpe med indstille computeren
  • Ved et komplet nedbrud tilbydes nulstilling af computeren, så den bliver, som da den var ny

Gode råd hvis du skal købe en computer til skolebrug

Hvis du vil ud og købe en god computer til skolebrug, gives her nogle god råd:

• Kig efter en computer med enten en 13 eller 14 tommer skærm
  • Kig efter computer med en lav vægt og et godt batteri, så den er nem at transportere og ikke skal lades op hele tiden
  • En computer med en AMD Ryzen 3 eller 5 eller Intel Core i3 eller i5 processor er rigeligt til skolebrug
  • Skolen anbefaler en computer med 8 GB ram og 120 GB harddisk (SSD)
  • Finder du et tilbud og gerne vil høre mere, er du altid velkommen via AULA til at kontakte skolens IT-tekniker Glenn Lund Christensen.