Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejde med børnehaver

Den gode overgang fra børnehave til skole

Børnehave Galaksens logoBørnehave Skovgårdens logoNOVAskolens logo

Børnehaven Trip trap træskos logo

 

 

 

Samarbejdsaftalen skal bidrage til at styrke barnets overgang og skabe et fælles sprog om centrale områder som barnets udvikling og læring, inklusion, skoleparathed og overgangspædagogik.

I Vejle Kommune skal følgende tre perspektiver tænkes ind i arbejdet med overgange:

Barnets perspektiv - I børnehøjde

  • Barnets stemme skal bringes i spil ved overgangen til det nye
  • Barnet føler sig tryg i overgangen
  • Barnet inddrages, støttes og oplever at være parat og kunne begå sig i skolen
  • Barnet oplever, nærværende voksne, der lytter til og taler med barnet og sikrer barnets deltagelse i fællesskabet

De professionelles perspektiv - Vi står på tæer

  • De professionelle kender hinandens pædagogiske praksis
  • De professionelle i børnehaver og skoler arbejder på systematiske måder, som giver barnet en oplevelse af genkendelighed
  • Læring og læringsmiljøer tilrettelægges, så de både tilgodeser og udfordrer det enkelte barn
  • Arbejdet organiseres, så forældrene føler sig inddraget og får mulighed for at deltage

 

Når vi skal lykkes med at skabe de bedste rammer for et godt børneliv, forudsætter det et tæt samspil med barnets forældre, samt dagtilbud og skole

Hvad gør vi set ud fra Barnets perspektiv? 

  • Overgangsprojekter i børnehaverne og skolen, med et fælles tema
  • Besøg på skolen hver 14. dag (skiftevis leg på legepladsen / besøg i forskellige klasser med deltagelse i undervisningen. (planlægges for et skoleår)
  • Børnehaverne deltager i skolens aktivitetsdag. (Juni)
  • Fælles hal dag, hvor 0.-1. kl. skal lege en formiddag med børnehavebørnene. (Jan/Feb) 
  • I september kommer 0.kl. på ”genbesøg” i børnehaverne
  • Der er altid mulighed for i løbet af skoleåret, at ”besøge” skolegården
  • Børnehaverne arbejder med ”Hit med lyden” – Skolen arbejder med ”Hop om bord”. Dette er 2 ting som supplerer hinanden

 

De fordele, der opnås ved dette samarbejde er bl.a. at børnene lærer skolen at kende inden de starter. De kan finde rundt og ved hvor tingene ligger. De møder elever og skaber nye relationer samt genser de børn fra børnehaven, der er startet før dem.

Hvad gør vi set ud fra de proessionelles perspektiv?

  • Ledergruppen mødes 4 gange årligt
  • Tovholdergruppen mødes 4 gange om året. Af de 4 møder er 1 fælles med ledergruppen
  • Et fælles Nørremarken (strategi, osv.)
  • Der arbejdes med de 8 kompetenceområder. (overgangsmodulet i H&H)

 

Hvad gør vi set ud fra forældrenes perspektiv?

  • Børnehaverne afholder forældresamtale omhandlende skoleparathed sidst på året 
  • Skolen holder åbent husarrangement
  • Forældre og pædagog udfylder dialogprofilen, som er et overgangsmodul, der forbinder børnehave og skole
  • Forældre inviteres på skolen ved f.eks. ”kom i skoledagen” og infomøder

 

Illustration af ÅrshuletÅrshjul

Oktober - December

  • Tovholdermøde
  • Ledermøde
  • Børnehaverne besøger skolen. Hver 2. mandag i periode Oktober-Marts. Børnene besøger en klasse på skolen
  • Fyraftensmøde for personale, med fokus på sparring og inspiration til hvordan overgange kan styrkes

Januar - Marts

  • Fælles haldag
  • Besøgsdag for pædagoger
  • Bhv. udfylder H&H på skolestartere
  • Overleveringssamtaler
  • Skolen udfylder H&H på 0.årgang 
  • Fælles leder/tovholdermøde
  • Børnehaverne arbejder med overgangstemaet

April - Juni

  •  Førskolen starter
  • Der er en overgangspædagog
  • Skolen arbejder med overgangstemaet
  • Tovholdermøde
  • Ledermøde
  • Aktivitetsdag på skolen

Juli - September

  • Ledermøde
  • Tovholdermøde
  • 0. årgang på genbesøg i børnehaverne

 

Revideret januar 2019