Vores undervisningsmiljøvurderingen beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø er på vores skole, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet.
En Undervisningsmiljøvurdering består af 4 faser:
- Kortlægning af undervisningsmiljøet
- Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
- En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet
- Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Undervisningsmiljøvurdering for NOVAskolen
1. maj 2023
Fase 1 - Kortlægning af undervisningsmiljøet
Sådan har vi kortlagt elevernes undervisningsmiljø
Vi har brugt seneste trivselsmåling, resultater fra klassernes trivselssnakke og og erfaringer fra vores MOT arbejde. MOT handler bla. om at stå ved sig selv, og der arbejdes med dette i de ældste klasser, hvor der arbejdes med det sociale.
Alle elever har været inddraget i trivselsmålingen, vores elevråd har været inddraget månedligt og elever i de ældste klasser har været yderligere inddraget igennem MOT arbejdet.
Fase 2 - Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
Sådan vurderede vi kortlægningens resultater
- Alle klasser får en tilbagemelding vedr. trivselsmålingen, og der diskuteres i klasserne, hvordan enkelte spørgsmål er blevet forstået, og om der er enighed vedr. forståelsen. Derved kan resultater nuanceres.
- Elevrådet får forelagt resultaterne og medbringer evt. kommentarer
- Resultaterne drøftes i skolebestyrelsen
- Trivselsmålingen diskuteres i læringskonferencer på årgangene
- Ledelsen udarbejder en overordning vurdering
Det overordnede resultat
På baggrund af overordnede kortlægning diskuteres resultaterne i MED udvalget, hvor der er repræsentanter fra lærerne, pædagogerne og ledelsen.
Vi kan konstatere følgende positive og negative sider ved elevernes undervisningsmiljø
Her gør vi det godt:
Glade for lærerne(0-3)
Glad for klassen(0-3)
Glade for at gå i skole(0-3)
Undervisningslokaler(4-9)
Generelt glade for klassen, skolen og lærerne(4-9)
Her oplever vi udfordringer:
Toiletforhold(0-9)
Medbestemmelse(0-3)
Støtte og inspiration(4-9):
- får eleven hjælp
- medbestemmelse
- lyst til læring
Andre bemærkninger til resultatet af kortlægningen
Vi har valgt at sætte fokus på emner indenfor fire områder:
- Medbestemmelse
- Toiletforhold
- Støtte i undervisningen
- Glæden ved at gå i skole
Fase 3 - : Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet
Sådan lavede vi handlingsplanen
Ledelsen og MED udvalget har udarbejdet handlingsplanen
Handlingsplanen
Succes eller udfordring, som arbejdes med, herunder målgruppen | Indsats | Ønsket mål for indsatsen | Ansvarlig | Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines) |
Toiletforhold | Ekstra rengøring bevares og kommunen ansøges om flere toiletter | Elever kan gå på toilet på skolen | Teknisk Service og ledelse | I løbet af 2024 |
Støtte i undervisningen | Diskussion af hvordan vi støtter eleverne. Snak med elever om støtten. Hent evt. hjælp hos vejledere og PLC. | Eleverne føler sig bedre støttet ift. sidste trivselsmåling | Alt pædagogisk personale Ledelse | Trivselsmåling 2024 |
Medbestemmelse | Snak med eleverne om, hvordan de kan få medbestemmelse. Spørg ind til ideer, forslag olign. | Eleverne føler sig bedre støttet ift. sidste trivselsmåling | Alt pædagogisk personale Ledelse | Trivselsmåling 2024 |
Glæde ved skolen | Fortsætte m god undervisning, ture, klassearr., lejrskole, klassefællesskaber, forældrekontakt | Eleverne føler sig bedre støttet ift. sidste trivselsmåling | Skolens personale | Trivselsmåling 2024 |
Fase 4 - Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Sådan har vi udarbejdet retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Handlingsplanen er udarbejdet af ledelsen.
MED udvalg og skolebestyrelsen skal orienteres.
Vores retningslinjer for opfølgning på handleplanens indsatser
Opgave i opfølgningen | Hvem står for opfølgning? | Hvornår? | Hvordan udføres opgaven? |
Sørge for at der søges penge til nye toiletter. Toiletter etableres. | Teknisk service | Forår 2024 | Der bestilles håndværkere. |
Sætte fokus på at der leveres den støtte, der kan og er nødvendig | Ledelse og pædagogisk personale | Forår 2024 | Kontrolleres vha. trivselsmåling og læringskonference |
Sørge for at eleverne bliver hørt ift. opgaver i den daglige undervisning | Ledelse og pædagogisk personale | Forår 2024 | Kontrolleres vha. trivselsmåling og læringskonference |
Arbejde med at eleverne kontinuerligt føler sig velkomne i skolen og får oplevelser med deres klassekammerater | Ledelse og pædagogisk personale | Forår 2024 | Kontrolleres vha. trivselsmåling og læringskonference |
Rapport lavet af Dansk center for undervisningsmiljø (dcum)