Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisningsmiljø

Vores undervisningsmiljøvurderingen beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø er på vores skole, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet. 

En Undervisningsmiljøvurdering består af 4 faser: 

  1. Kortlægning af undervisningsmiljøet
  2. Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
  3. En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet
  4. Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Undervisningsmiljøvurdering for NOVAskolen

1. maj 2023

Fase 1 - Kortlægning af undervisningsmiljøet

Sådan har vi kortlagt elevernes undervisningsmiljø

Vi har brugt seneste trivselsmåling, resultater fra klassernes trivselssnakke og og erfaringer fra vores MOT arbejde. MOT handler bla. om at stå ved sig selv, og der arbejdes med dette i de ældste klasser, hvor der arbejdes med det sociale.
Alle elever har været inddraget i trivselsmålingen, vores elevråd har været inddraget månedligt og elever i de ældste klasser har været yderligere inddraget igennem MOT arbejdet.

Fase 2 - Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen

Sådan vurderede vi kortlægningens resultater

  • Alle klasser får en tilbagemelding vedr. trivselsmålingen, og der diskuteres i klasserne, hvordan enkelte spørgsmål er blevet forstået, og om der er enighed vedr. forståelsen. Derved kan resultater nuanceres.
  • Elevrådet får forelagt resultaterne og medbringer evt. kommentarer
  • Resultaterne drøftes i skolebestyrelsen
  • Trivselsmålingen diskuteres i læringskonferencer på årgangene
  • Ledelsen udarbejder en overordning vurdering

Det overordnede resultat

På baggrund af overordnede kortlægning diskuteres resultaterne i MED udvalget, hvor der er repræsentanter fra lærerne, pædagogerne og ledelsen.

Vi kan konstatere følgende positive og negative sider ved elevernes undervisningsmiljø

Her gør vi det godt:

Glade for lærerne(0-3)
Glad for klassen(0-3)
Glade for at gå i skole(0-3)

Undervisningslokaler(4-9)
Generelt glade for klassen, skolen og lærerne(4-9)

Her oplever vi udfordringer:

Toiletforhold(0-9)
Medbestemmelse(0-3)

Støtte og inspiration(4-9): 
  - får eleven hjælp
  - medbestemmelse
  - lyst til læring

Andre bemærkninger til resultatet af kortlægningen

Vi har valgt at sætte fokus på emner indenfor fire områder:

  • Medbestemmelse
  • Toiletforhold
  • Støtte i undervisningen
  • Glæden ved at gå i skole

Fase 3 - : Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet

Sådan lavede vi handlingsplanen

Ledelsen og MED udvalget har udarbejdet handlingsplanen

Handlingsplanen

Succes eller udfordring, 
som arbejdes med, 
herunder målgruppen
IndsatsØnsket mål 
for indsatsen
AnsvarligTidsplan
(Start /slut og 
evt. deadlines)
ToiletforholdEkstra rengøring bevares og kommunen ansøges om flere toiletterElever kan gå på toilet på skolenTeknisk Service og ledelseI løbet af 2024
Støtte i undervisningenDiskussion af hvordan vi støtter eleverne. Snak med elever om støtten. Hent evt. hjælp hos vejledere og PLC.Eleverne føler sig bedre støttet ift. sidste trivselsmålingAlt pædagogisk personale
Ledelse
Trivselsmåling 2024
MedbestemmelseSnak med eleverne om, hvordan de kan få medbestemmelse. Spørg ind til ideer, forslag olign.Eleverne føler sig bedre støttet ift. sidste trivselsmålingAlt pædagogisk personale
Ledelse
Trivselsmåling 2024
Glæde ved skolenFortsætte m god undervisning, ture, klassearr., lejrskole, klassefællesskaber, forældrekontakt Eleverne føler sig bedre støttet ift. sidste trivselsmålingSkolens personaleTrivselsmåling 2024

Fase 4 - Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Sådan har vi udarbejdet retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Handlingsplanen er udarbejdet af ledelsen.
MED udvalg og skolebestyrelsen skal orienteres.

Vores retningslinjer for opfølgning på handleplanens indsatser

Opgave i opfølgningenHvem står for opfølgning?Hvornår?Hvordan udføres opgaven?
Sørge for at der søges penge til nye toiletter. Toiletter etableres.Teknisk serviceForår 2024Der bestilles håndværkere.
Sætte fokus på at der leveres den støtte, der kan og er nødvendigLedelse og pædagogisk personaleForår 2024Kontrolleres vha. trivselsmåling og læringskonference
Sørge for at eleverne bliver hørt ift. opgaver i den daglige undervisningLedelse og pædagogisk personaleForår 2024Kontrolleres vha. trivselsmåling og læringskonference
Arbejde med at eleverne kontinuerligt føler sig velkomne i skolen og får oplevelser med deres klassekammeraterLedelse og pædagogisk personaleForår 2024Kontrolleres vha. trivselsmåling og læringskonference

Rapport lavet af Dansk center for undervisningsmiljø (dcum)