Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisningsmiljø 2025

Undervisningsmiljøvurdering på NOVAskolen

I efteråret 2025 er undervisningsmiljøet blevet vurderet.

Rapporten er udført af elevrådet
Sammen med elevrådskontaktlærer Peter Sørensen og viceskoleleder Pernille Oxholm.

Elevernes trivselsundersøgelse fra NOVAskolen har dannet grundlaget for nogle af punkterne om det psykiske undervisningsmiljø, som elevrådet har været med til at prioritere.

Alle klassers og elevrådsrepræsentanters arbejde og input har været grundlaget for punkterne om det psykiske, fysiske og det æstetiske undervisningsmiljø.

Undervisningsmiljøundersøgelse 2025

Problemets størrelse (prioritering)

A: Problemet kræver en større indsats 
B: Problemet kan klares, hvis der sættes penge af til opgaven på skolen 
C: Problemet kan klares ret hurtigt 

1: Væsentligt problem 
2: Problem 
3: Mindre problem 
?: Vi er ikke enige om problemets størrelse 

Handlingsplan - forkortelser 

H1 Skolen laver en handleplan for trivsel på skolen 
H2 Ønsket sendes til kommunen og til byggeudvalget 
H3 Ønsket sendes videre til ledelse/teknisk serviceleder 
H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger 
H5 Ønsket sendes til bestyrelsen 
H6 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og til bestyrelsen 
H7 Ønsket sendes til ledermøde til hurtig behandling 
H8 Klassen løser selv opgaven. 
H9 Elevrådet laver forslag til løsning.

Opfølgning

Opgaverne har en tekst i parentes ved følgende bemærkninger:

(Klaret) - opgaven er løst
(Udføres) - opgaven er under udførelse
(Afvist) - Opgaven er afvist

Rapporten blev gjort færdig på udvalgsmøde af elevrådsrepræsentanterne, Peter og Pernille 
og den blev godkendt på elevrådsmødet d. 25/11/2025.

ElevrådsrepresentanterEzgi Rabia Gültekin (9A) 
Dila Arikan Özpolat (9A) 
Nasiha Bralic (8A)
Formand for MED og skolelederJohn Risberg 
ElevrådskontaktlærerPeter Sørensen
ViceskolelederPernille Oxholm 

Det psykiske undervisningsmiljø

Emner, som vi er glade for og tilfredse med på vores skole

EmneVirkningBevarings-/ 
løsningstiltag
Status/ 
prioritering 
Handleplan
Undervisningen i de små klasser er spændende.Man lærer noget og udnytter sin tid.Det skal drøftes af lærerne.A/1H1 Skolen laver en handleplan for trivsel på skolen.
Der er lejrskole på 4.årg. og studietur på 8.årg.Der er noget at glæde sig til sammen og det styrker fællesskabet.Det skal drøftes af lærerne.A/1H1 Skolen laver en handleplan for trivsel på skolen.
Trivselsundersøge lsen viser, at alle afdelinger på skolen generelt trives bedre end sidste år.Flere elever er glade for skolen. Det giver en selvforstærkende positiv effekt.Elevrådet drøfter det.A/1H1 Skolen laver en handleplan for trivsel på skolen.
Vi har gode frikvartererVi får rørt os og kommer friske ind til undervisningenDet skal drøftes af lærerne.C/1H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
Indskolingen er rigtig glade for tilsynsvagterneDet er trygt at der er kendte voksne på legepladsen.Det skal drøftes af lærerne.A/1H1 Skolen laver en handleplan for trivsel på skolen.
Vi har gode multibaner.Vi får rørt os og kommer friske ind til undervisningenDrøfte s af ledels enA/2H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
Vi har gode lærereDet gør at skoledagen bliver god.Det skal drøftes af lærerne.A/1H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger

Emner som med fordel bør forbedres og fokus på vores skole

EmneVirkningBevarings-/ 
løsningstiltag
Status/ 
prioritering 
Handleplan
Trivselsundersøgel sen viser, at der det seneste år er flere elever i indskolingen, der oplever udfordringer med ro og ordenDet er vigtigt med ro, så man kan koncentrere sig og ikke blive udtrættet af larm.Det skal tages op i klassen og tages med i klassens trivselsplan.C/2

H8 Klassen tager sagen op og finder løsninger på opgaven.

H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger

Trivselsundersøgel sen viser at 4.-9. klasse scorer meget lavt på spørgsmål om støtte og inspiration.Det er vigtigt for engagementet at man føler sig støttet og inspireretDet skal drøftes af lærerne.A/2H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
Ønske om flere ture ud af huset.Ture ud af huset gør undervisningen varieret og mere spændende.Kan vi komme mere ud af huset?B/2H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
Flere klasser ønsker mere tid til at spise.Det er vigtigt at der både er tid til at spise og lege i frikvarerne.Kan vi få mere spisetid?C/2

H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger

H3 Ønsket sendes videre til ledelse

Udskoling og mellemtrin ønsker at få lov til at være i gymnastiksalene og hallen i pauserne.Vi vil gerne røre os, så hjernen holdes frisk. Man lege andre lege i hallen end udenfor.Det skal drøftes af lærerne.C/1H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
OB oplever mangel på respekt for lærerne.Påvirker UV-miljøet i klassen negativt.Det skal drøftes af lærerne.A/1H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
Ønske om at gå i centeretMange ønsker at få lov til at gå i centeret i pauserne. Så er der noget at lave og man kan købe mad, hvis man ikke har noget med.Kan vi få lov at gå i centeret?C/2H3 Ønsket sendes videre til ledelse
Ønske om at kunne komme alle steder på skolenBåde udskoling og mellemtrin giver udtryk for at de gerne vil kunne gå frit rundt på skolen i pauserne.Kan vi få lov at være overalt på skolen?C/2H6 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og til bestyrelsen
Flere klasser ønsker mulighed for at købe madDet ville bare være dejligt.Det skal drøftes af ledelsenA/3H3 Ønsket sendes videre til ledelse
Mobilpolitikken er trælsVi ønsker at bruge vores mobiler i pauserneKan vi droppe mobilpolitikken?C/?H3 Ønsket sendes videre til ledelse
ElevcomputereFlere elever ønsker at kunne tage elevcomputerne med hjem.ØnskeC/?H3 Ønsket sendes videre til ledelse
StøtteMed den rette støtte vil skolegangen være lettere for børn med særlige behov.Støtte til elever med særlige behov - f.eks. elever med stort temperament, ADHD eller lign.B/2H3 Ønsket sendes videre til ledelse

Det fysiske undervisningsmiljø

Emner, som vi er glade for og tilfredse med på vores skole

EmneVirkningBevarings-/ 
løsningstiltag
Status/ 
prioritering 
Handleplan
Der er en multibane til mellemgruppen og en til de ældste elever.Der er noget, som vi kan give os til i frikvarteret.Det er vigtigt, at der er ting at bruge frikvartererne, og at de er i orden.B/2H6 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og til bestyrelsen
BiblioteketVi har et rigtig godt bibliotek. Man får lyst til at gå derind. Godt med overraskelser, huler, telt osv.Det giver både plads til fordybelse og lyst til at låne bøger.A/1H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
BiblioteketDejligt at der er ipads med musik.Det giver plads til fordybelse.A/1H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
Tingene ser generelt nye ud.Man får mere overskud, energi og lyst til at lave noget.Vigtigt at tingene holdes ved lige.B/2H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
Der er et stort skema i farver i klassenDet giver et godt overblik over dagenDet er vigtigt, at man selv er aktiv og ansvarlig.C/1H8 Klassen løser selv opgaven.
Legehusene i Grønnegården er sjove.Legehusene giver god leg.Kan vi få flere legehuse?A/1H3 Ønsket sendes videre til ledelse

Emner, som med fordel bør forbedres og fokus på vores skole

EmneVirkningBevarings-/ 
løsningstiltag
Status/ 
prioritering 
Handleplan
BoldeMange klasser mangler boldeKan klasserne få nye bolde?C/2H3 Ønsket sendes videre til JS og JR
LæderboldeLæderbolde er meget bedre at spille med. De er savnet.Kan vi få læderboldene tilbage?C/?H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
Bolden ryger væk fra multibanen ved mellemtrinnetNogle gange ryger bolden helt ud på Moldevej.Kan der sættes et net eller lign. op, så bolden ikke ryger ud på Moldevej?B/2H3 Ønsket sendes videre til JS og JR
BasketnetBasketnettene står på multibanen, men banen bruges altid til fodbold. Kan vi få basketnet et andet sted, så de kan bruges?ØnskeB/3H3 Ønsket sendes videre til JS og JR
Ønsker mål i området foran 8.-9.kl.-lokalerneFlere børn kan spille fodbold.Mål ønskesB/2H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
Mellemtrin og udskoling ønsker at bruge hallen i pauserne.Flere ved hvad de skal lave i frikvartererne.ØnskeB/2H3 Ønsket sendes videre til JS og JR
MadordningHvis der er mulighed for skolemad/kantine vil flere børn få fornuftig frokost.Kan vi få en kantine/skolebod igen?A/?H3 Ønsket sendes videre til ledelse
Der mangler ind i mellem toiletpapir.Forhåbentlig vil flere børn have lyst til at bruge toiletterne i skoletiden. Mange holder sig til de kommer hjem.Kan der være ekstra papir på toiletterne?C/1H3 sendes videre til JS og JR
Toiletterne og vaskene på mellemtrinnet er ofte stoppet.Forhåbentlig vil flere børn have lyst til at bruge toiletterne i skoletiden. Mange holder sig til de kommer hjem.Opmærksomhed på problemetB/1H3 sendes videre til JS og JR
Toiletterne på mellemtrinnet er ulækre. Der lugter. Dette fortæller mange elever.Forhåbentlig vil flere børn have lyst til at bruge toiletterne i skoletiden. Mange holder sig til de kommer hjem.Kan der f.eks. sættes duftfriskere op?B/1H3 sendes videre til JS og JR
Elevskabe på mellemtrinnetHvis skabene er større, er der bedre plads til alle ens ting.Kan vi få større elevskabe?A/?H3 Ønsket sendes videre til ledelse
Ønske om poolbord, bordfodbold, bordtennis, Playstation, brætspil, stor rutsjebane, trampoliner, svævebane, klatrestativ, snurretop, større legekøkken, træhuler, LEGO i klasserneBehov for flere muligheder for leg.ØnskeA/2H3 Ønsket sendes videre til ledelse H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
Stolene er meget hårde at sidde på en hel dag.Når man sidder meget ned får man ondt i halebenet.Ønsker nye stoleA/2H3 Ønsket sendes videre til JS og JR
Lyset i 3.A slukker hele tidenDet vil give færre forstyrrelser af undervisningen, hvis lyset ikke hele tiden slukker.Kan lyset justeres, så det ikke slukker automatisk så hurtigt?C/1H3 Ønsket sendes videre til JS og JR
Gardiner på mellemtrinnetDer er ingen gardiner for de øverste vinduer i 6.A. Det gør at man ikke kan gøre lokalet mørk, hvis man skal se film.Kan der kommer gardiner på de øverste vinduer?B/2H3 Ønsket sendes videre til JS og JR
Mange klasser i udskolingen og mellemtrin ønsker mikrobølgeovn og elkoger i klasserneDet er mere lækkert at der er mulighed for at varme sin mad.ØnskeC/?H3 drøftes af ledelsen
Mellemtrin ønsker en vandfontæne indenfor.Flere vil drikke mere vand, hvis der er koldt vand tilgængeligt.ØnskeB/2H3 Ønsket sendes videre til ledelse
Der er ikke nok forlænger- ledninger i mange klasserComputeren kan ikke holde strøm en hel dag og man er nødt til at flytte tættere på en stikkontakt for at lade.ØnskeB/2H3 Ønsket sendes videre til ledelse
Ønske om at komme i svømmehallen i idrætDet er rart at holde svømning ved ligeØnskeB/2H3 Ønsket sendes videre til ledelse

Det æstetiske undervisningsmiljø

Emner, som vi er glade for og tilfredse med på vores skole

EmneVirkningBevarings-/ 
løsningstiltag
Status/ 
prioritering 
Handleplan
Der er planter på gangene og i nogle klasserDet er godt med grønne planter og giver hygge.Der må gerne være endnu flere planter.B/2H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
Tingene ser generelt nye ud.Det er inspirerende at kigge ud ad vinduetDer må gerne tages flere grønne initiativer, så man har lyst at opholde sig ude.B/2H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling
Vores skole er flot indenfor.Det giver en god stemning. Det giver godt humør.Drøftes af ledelsenB/2H7 Ønsket sendes til kontormøde til hurtig behandling

Emner, som med fordel bør forbedres og fokus på vores skole 

EmneVirkningBevarings-/ 
løsningstiltag
Status/ 
prioritering 
Handleplan
Der er ofte beskidt - også efter ferierDet ser træls ud.Klasserne skal selv holde lokalerne pæne i hverdagene.C/2H8 Klassen løser selv opgaven. H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger H3 sendes videre til JS og JR
Hvide væggeDet er uinspirerende at alle vægge er hvide. En farvet væg gør lokalet mere hyggeligtDrøftes af lærerneB/2H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
Flere klasser føles tomme.Det er uinspirerende med hvide vægge. Kan der hænges ting på væggene og kan det gøres mere hyggeligt?Drøftes af lærerneB/2H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger
Flere borde i udskolingen er der skrevet påDet er vigtigt at vedligeholde lokalerne, så det ikke ser så sjusket ud.Drøftes af lærerneB/2H4 Ønsket sendes videre til lærere og pædagoger via fællesmøder og afdelinger