Notat skoleudviklingssamtale

Fra skoleåret 2022-23 vil forvaltning og skolens ledelse holde skoleudviklingssamtaler. Skoleudviklingssamtalerne finder typisk sted i årets første kvartal. Skoleudviklingssamtalerne skal indgå som et element i et samarbejde og den lokale dialog mellem skolen og forvaltningen. Det er en dialog om skolens udvikling, så eleverne får de bedst mulige rammer for læring, trivsel og dannelse. I forlængelse af skoleudviklingssamtalen udarbejdes et notat med gengivelse af samtalens resultater. Det kan f.eks. være et kort referat/opsamling af skoleudviklingssamtalen, som gøres tilgængeligt på skolens hjemmeside.

På NOVAskolen har der været afholdt skoleudviklingssamtale i marts 2024. Samtalens deltagere bestod af skolechef Ulla Riisbjerg, pædagogisk konsulent Søren Klindt og NOVAskolens ledelsesteam. Samtalen tog sit udgangspunkt i vedhæftede diagram samt andre data fra undervisningen. De data, vi talte ud fra var karaktergennemsnit fra de bundne prøver, nationale overgangstest, diverse prøver i dansk og matematik, standpunktskarakter samt elevernes trivselsmåling.

Data fra skoleåret 2022/2023

6,9 karaktergennemsnit i bunde prøver i 9. klasse
Kommunegennemsnit 7,2
Landsgenemsnit 7,3

På niveau
Skolens karaktergennemsnit ift. det forventede

87,3% elever med højest trivsel
Kommunegennemsnit 87,1%
Landsgennemsnit 87,5%

6,3% elevfravær
Kommunegennemsnit 6,2%
Landsgennemsnit 7,2%

21,1 elev pr. klasse
Kommunegennemsnit 21,6
Landsgennemsnit 20,9

417 elever i alt på skolen
Kommunegennemsnit 378
Landsgennemsnit 296

*86,1% elever overgået til ungdomsuddannelse i september året efter afsluttet 9. - 10. klasse
Kommunegennemsnit 81,5%
Landsgennemsnit 85,8%
*Data er fra skoleåret 2020/2021

82,1% Kompetencedækning
Kommunegennemsnit 87,0%
Landsgennemsnit 86,6%

Data har vist at eleverne på NOVAskolen når at lære det der er forventet af dem gennem et helt skoleliv. Dog er der tegn på at vores faglige niveau er under pres efter Corona. Analysen viser at eleverne på NOVAskolen lærer det de skal, men at vi skal arbejde hårdt på at opnå disse resultater. Med den mangfoldige elevgruppe vi har, vil vi i de kommende år forsøge at danne et mere solidt sprogligt fundament.

Udgangspunktet vil være vores fælles indsats ”Sprog i alle fag”, hvor vi skaber bedre forudsætninger for at lære at læse og gennem hele skolelivet forbedre denne evne.
Vi vil lære eleverne at kommunikere gennem det talte sprog, da denne evne giver forøget mulighed for at udtrykke tanker om det lærte og derigennem et højere refleksionsniveau.

Vi vil intensivere arbejde med skrivning for på den måde at give eleverne læring gennem det skrevne sprog.

Til sidst vil vi øge fokusset på regning i matematik, da regning også er et sprog. Indsatsen ”Sprog i alle fag” er samlet i eb model som danner et nyt fagligt grundlag på NOVAskolen.

En model der med cirkler der overlapper hinanden illustrerer skolens fokus på sprog i alle fag

Derudover understøtter vi NOVAskolens faglige udvikling med vores nye værdiregelsæt. I skoleåret 2024-2025 vil værdierne ”Fællesskab-Vilje-Glæde” blive rullet ud på hele skolen. Værdiregelsættet er rygraden for NOVAskolen og skal kunne ses i mange dele af NOVAskolens virke i mange år frem. Værdiregelsættet er udviklet i et samarbejde mellem skolebestyrelse, personalet på skolen og eleverne. Udrulningen vil ske over de næste to år.

Som direkte konsekvens af vores analyse af data vil der også ske en ændring i den måde det pædagogiske personale samarbejder. Det betyder, at vi vil implementere nye arbejdsfællesskaber, hvor omdrejningspunktet for samarbejdet vil være drift, trivsel og didaktik. Der er en indbyrdes afhængighed i de arbejdsfællesskaber, hvor målet er at teame op omkring opgaver. Dette skal medvirke til en mere individuel tilpasset læring for alle elever.

Udarbejdet af ledelsesteamet på NOVAskolen marts 2024

En visuel udgave af de indskrevne data

Shape Created with Sketch.