Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejde med børnehaver

Den gode overgang fra børnehave til skole

Børnehave Galaksens logoNOVAskolens logo

Børnehaven Trip trap træskos logo

 

 

 

 

Trivsel i den gode overgang med særligt fokus på fællesskab, leg og sprog.

Overordnet mål

Formål og fokus

Vi ønsker at styrke fællesskabet blandt børn og voksne på tværs af Nørremarken gennem leg og samvær. Aktiviteterne skal skabe tryghed, genkendelighed og sammenhæng for børnene, samtidig med at de får mulighed for at møde og danne relationer til de voksne, som de vil møde i overgangene.

Sprog i overgangene

Vi arbejder altid med sproget som en central del af overgangene. I de kommende år har vi et særligt fokus på at formulere en fælles pædagogisk praksis omkring sprog. Sprog er en væsentlig faktor i overgangene, og vi ønsker at styrke bevidstheden om, hvordan vi arbejder med sproget i disse processer – både for at understøtte børnenes udvikling og for at skabe sammenhæng og tryghed.

Aktivitetsdag på legepladsen/boldbanerne på skolen d. 28/1-26 fra 10.00-11.00.

Aktivitetsdag på Nørremarken

Formålet er at styrke sammenhængskraften på Nørremarken, skabe kendskab til den lokale skole og opbygge relationer på tværs mellem Galaksen, NOVAskolen og Trip Trap Træsko.

Vi planlægger aktiviteter med en bevidsthed om forskellige former for leg, der understøtter børns udvikling og trivsel. Eksempler på aktiviteter:

  • Regellege – styrker struktur, samarbejde og fælles forståelse.
  • Konstruktionslege – fremmer kreativitet, problemløsning og dialog.
  • Udviklingslege – skaber læring og nysgerrighed, hvor sproget kan bruges til at stille spørgsmål og forklare.
  • Motoriske lege – understøtter fysisk udvikling og giver mulighed for sproglig guidning og begrebsarbejde.
  • Rollelege – stimulerer fantasi og sociale kompetencer, hvor børn øver sig i at bruge sproget til at forhandle, udtrykke følelser og skabe fælles fortællinger.

Sprogets rolle

  • Sprog er en integreret del af alle legemiljøer. Vi arbejder bevidst med sproget i aktiviteterne for at:
  • Styrke børns ordforråd og kommunikative kompetencer.
  • Understøtte sociale relationer gennem dialog og fælles forståelse.
  • Skabe tryghed og genkendelighed i overgangene ved at bruge kendte begreber og strukturer.
  • Give børnene mulighed for at udtrykke sig, stille spørgsmål og deltage aktivt i fællesskabet.

Aktivitetsdag på skolen d 19/5 -2026, for de børn som skal gå på NOVAskolen. Børnehaveklassen står for at invitere og arrangere og være værter på dagen. Der spises madpakker på skolen, som medbringes fra dagtilbud.

Formål

Vi ønsker at styrke fællesskabet blandt børn og voksne på tværs af Nørremarken gennem leg og samvær. Aktiviteterne skal skabe tryghed, genkendelighed og sammenhæng for børnene, samtidig med at de får mulighed for at møde og danne relationer til de voksne, som de vil møde i overgangene.

Fokusområder

  1. Tryghed og genkendelighed
    Aktiviteterne skal understøtte børnenes oplevelse af kontinuitet og skabe en ramme, hvor de føler sig trygge i mødet med nye voksne og miljøer.
  2. Relationer på tværs
    Vi arbejder målrettet på at skabe muligheder for børnene til at møde og opbygge relationer til de voksne, der bliver en del af deres hverdag i overgangene.

Sprog som nøgleelement

  • Sprog er en central del af overgangene og en vigtig faktor for børns trivsel og udvikling.
  • Vi har altid fokus på sproget i overgangene, og i de kommende år vil vi arbejde på at formulere en fælles pædagogisk praksis omkring sprog.
  • Målet er at skabe en bevidsthed om, hvordan vi anvender og understøtter sproget i overgangene, så det bidrager til tryghed, sammenhæng og læring.

Mandagsmøde hvor børn og voksne fra Galaksen og Trip Trap Træsko mødes på NOVAskolen legeplads i tidsrummet 10.00-11.00. Stor prioritet det sidste halve år inden skolestart. Evt. også invitere hinanden på besøg, på hinandens legepladser. 

Formålet med møderne er:

  • At skabe kendskab og genkendelighed mellem børn og voksne.
  • At styrke relationer til dem, børnene kan komme i skole med.
  • At skabe tryghed i overgangen til skole.

Udvidede aktiviteter

Der arbejdes med muligheden for også at invitere hinanden på besøg på hinandens legepladser. Dette understøtter børnenes oplevelse af sammenhæng og giver flere muligheder for at møde kendte ansigter i nye rammer.

Sprog i alle legemiljøer

I alle legemiljøer er der sprogmiljøer. Vi har fokus på, at sproget er en naturlig og integreret del af aktiviteterne, så børnene får mulighed for at udvikle og bruge sproget i trygge og genkendelige sammenhænge.

 

Revideret december 2025